Zo zet je Referral Recruitment goed in!

Wat is Referral Recruitment

Referral recruitment is een manier van werven waarbij werknemers worden aangetrokken via aanbevelingen van bestaande werknemers.
Het idee achter referral recruitment is dat werknemers die al binnen een organisatie werken, waarschijnlijk mensen kennen die een goede match zijn voor de organisatie en die ook enthousiast zullen zijn om er te werken. Door werknemers te belonen voor het aanbevelen van geschikte kandidaten, kan een organisatie snel en efficiënt nieuwe werknemers werven. Dit kan leiden tot lagere wervingskosten en betere passende kandidaten.

Is referral recruitment nieuw?

Nee, want zeg nu eens eens eerlijk. Jij hebt toch ook al eens iemand doorverwezen naar een vacature in het bedrijf waar jij werkt? Het enige dat anders is dat daar je daar misschien geen vergoeding of beloning voor gekregen hebt.

Is referral recruitment een goede manier van werven?

Deze manier van werven voor nieuw personeel kan heel goed uitpakken. Maar zoals bij alle manieren van werven kan het ook fout gaan.
Als het huidige personeel er goed op gewezen wordt wat ze wel kunnen doen en niet dan is de kans groot dat er goede kandidaten aangedragen worden.
Communicatie is dus heel belangrijk.

Word referral recruitment veel gebruikt?

In Nederland komt ongeveer 25% van de medewerkers via haar netwerk aan een baan. Ongeveer 40% van de recruiters in Nederland geeft aan te willen investeren in referral recruitment. Referral recruitment is een win-win situatie voor iedere betrokkene die bijdraagt aan het werven van een nieuwe referral kandidaat!

Referral Recruitment Software?

Er zal binnenkort hier een overzicht te vinden zijn van de verschillende software die op de markt is, met een review, zodat de juiste keuze gemaakt kan worden welke referral Recruitment Software het beste past bij jouw bedrijf.

Hoe zet je referral recruitment het beste in?

Er is geen specifieke manier om referral recruitment het beste in te zetten, omdat dit afhangt van verschillende factoren, zoals de doelstellingen van de organisatie en de specifieke behoeften van het bedrijf. Algemeen gezien zijn er echter enkele stappen die organisaties kunnen volgen om referral recruitment succesvol in te zetten:

  1. Maak werknemers bewust van het referral recruitment-programma en geef ze duidelijke instructies over hoe ze kandidaten kunnen aanbevelen.
  2. Biedt aanbevolen kandidaten een financiële beloning of andere voordelen om hen te motiveren om zich te solliciteren.
  3. Zorg voor een gemakkelijk te gebruiken online platform waar werknemers kandidaten kunnen aanbevelen en waar kandidaten hun sollicitatie kunnen indienen.
  4. Biedt ondersteuning en begeleiding aan werknemers die kandidaten aanbevelen, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en hoe ze hun aanbeveling kunnen volgen.
  5. Evalueer regelmatig het referral recruitment-programma en pas het aan als dat nodig is om ervoor te zorgen dat het blijft aansluiten bij de behoeften van de organisatie.

 Je eigen netwerk kan bestaan uit:

  • Huidige werknemers.
  • Ex-werknemers.
  • Klanten.
  • Zakenrelaties.
  • Social media netwerk.
  • Familie.
  • Vrienden…

De 25 meest gestelde vragen over Referral recruitment

Enkele externe berichten

5 redenen waarom je referrals hard nodig hebt tijdens (en na) corona

‘Referral recruitment is de beste strategie voor het werven van talent in economische onzekerheid’, zo luidt een bekende wijsheid in werving en selectie. Tijd om er nu dus ook mee te beginnen. En wel om deze 5 redenen.

Referral recruitment klinkt mooi, maar hoe maak je nou van je medewerkers ambassadeurs?

Van elke medewerker een ‘mede-werver’ maken; het klinkt misschien makkelijk, in de praktijk valt het niet altijd mee. Wat is het geheim van succesvolle voorbeelden?

Referral recruitment: houd je medewerkers betrokken met gamification

Als het goed is, zijn je medewerkers de beste ambassadeurs van je bedrijf die je je kunt wensen. Zij leveren ook de meest geschikte kandidaten voor vacatures. Maar hoe zorg je ervoor dat ze hun belangrijke rol in recruitment blijven vervullen?

Uit ervaring kunnen we zeggen dat een goed referral programma aan de volgende vijf voorwaarden voldoet:

  • Het referral recruitment proces is zoveel mogelijk geautomatiseerd;
  • Vacatures worden automatisch gedeeld met medewerkers;
  • Het programma is transparant – medewerkers worden op de hoogte gehouden of ‘hun’ kandidaat in aanmerking komt en hoever de candidate journey is gevorderd. Zorg er dus voor dat je programma geen black box is;
  • Denk aan de AVG – referral kandidaten moeten expliciet toestemming geven voor het delen van CV’s en ook voor het opslaan van hun gegevens.

Houd je medewerkers betrokken met gamification

Digitaal werven in de praktijk: tool met referral-bonus

Voor het werven van nieuwe Deloitters is referral van groot belang. Via referral komt zo’n 30% van de nieuwe collega’s met Deloitte in contact. Om dit zo goed mogelijk te faciliteren heeft het bedrijf een specifiek referralbeleid ontwikkeld. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling van een online social referral systeem.

Digitaal werven in de praktijk: tool met referral-bonus

Referral recruitment: hoe maak je van je medewerkers ambassadeurs?